Veel ondernemers hebben een website die nauwelijks gevonden wordt in de zoekresultaten van Google. Natuurlijk, wanneer ze op bedrijfsnaam zoeken, wordt de website wel goed gevonden, maar helaas zoeken potentiële klanten nooit op bedrijfsnaam. Om op de onderwerpen van jouw website goed gevonden te worden, zijn een aantal voorwaarden nodig. De meest belangrijke voorwaarde zijn een groot aantal verwijzingen van andere websites naar jouw website. Die verwijzingen noemen we backlinks.

Waarom zijn backlinks belangrijk?

Backlinks voeden zoekmachinesZoekmachines inspecteren jouw website regelmatig om de inhoud in te delen bij de zoekresultaten. Hoe vaker deze inspecties gebeuren, hoe hoger jouw website in zoekresultaten genoemd wordt. Google heeft twee redenen om jouw website te inspecteren:

  1. Bij elke inspectie wordt een vervolginspectie gepland. Wanneer er veranderingen in de content worden gesignaleerd, wordt de volgende inspectie eerder uitgevoerd. Zijn er geen veranderingen, wordt de volgende inspectie juist later ingepland.
  2. Wanneer backlinks worden gevonden op andere websites, wordt jouw website ook geïnspecteerd. Daarbij krijg je een deel van de rating (waardering) van de verwijzende website afhankelijk van de relevantie tussen onderwerpen.

Hoeveel backlinks heb je nodig?

Hoeveel backlinks je nodig hebt, hangt af van twee belangrijke factoren:

  1. Je online concurrentie. Wanneer andere website die met jou concurreren veel backlinks hebben, moet jij er minstens even veel hebben. In de onderstaande video leggen we uit hoe je je concurrenten kan onderzoeken.
  2. Het aantal wijzigingen in jouw content. Wanneer jouw website nooit veranderd of uitgebreid wordt, heb je veel backlinks nodig om sowieso een positie in zoekresultaten te krijgen.

Hoe maak je links naar jouw website?

Het maken van backlinks kost je voornamelijk tijd en boerenslimheid. Gelukkig heeft Webtail de mogelijkheden voor je op een rijtje gezet met steeds een korte uitleg in de onderstaande video.

Video bekijken op YouTube ›››

Wat is backlinking ?

Backlinking is het verwijzen van andere websites naar jouw website. Niet alleen bezoekers vinden jouw website via andere websites, ook zoekmachines vinden je website via andere websites. Sterker nog, ze vinden je alleen maar via andere websites. Zoekmachines hebben slimme programma’s die permanent websites bezoeken en beoordelen. Die programma’s wordt webcrawlers genoemd.

Dus als geen enkele website jouw website verwijst, komt zo’n webcrawler ook nooit op je website en krijg je geen enkele waardering. En zonder waardering wordt je website niet genoemd in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google Search.

Bovendien gelden er nog twee regels:

  1. Hoe vaker een webcrawler je website bezoekt, hoe hoger de waardering
  2. De waardering van de verwijzende website wordt ook meegenomen in de waardering van jouw website. Dus als een populaire website naar jouw website verwijst, krijg je daar veel waardering voor.

Dus… zonder backlinking geen vermelding in zoekresultaten. Een belangrijk onderwerp als je gevonden wilt worden.

Hoe zorg ik voor (voldoende) backlinking ?

Je kunt backlinking in drie categorieën indelen als je aan de slag wilt:

  1. Relaties & Netwerk
  2. Internetgidsen & Sociale Media
  3. Automatische verwijzingen

Relaties & Netwerk

De beste backlinks vind je in je eigen (werk-)omgeving. Vraag je leveranciers, klanten, relaties of verenigingen of zij een link naar je website kunnen opnemen. Natuurlijk bied je dan ook aan te verwijzen naar hun websites. Vooral links van leveranciers die een goed bezochte website hebben, kunnen van grote waarde zijn.

Maar één waarschuwing is wel nodig: een website die naar je website verwijst, moet wel iets te maken hebben met de onderwerpen op jouw website. Geloof het of niet, maar de crawler van Google weet verbanden tussen verschillende onderwerpen te herkennen en te waarderen.

Internetgidsen & Sociale Media

Altijd goed om te doen: meld je website aan bij internetgidsen zoals Google Maps, Startpagina en bedrijvengidsen. Kijk waar je (online) concurrenten vermeld zijn, zoek die pagina’s op en meld je website aan.

Tweet Backlinks

Als je webadres te lang is, gebruik dan (bv) Bitly om je webadres in te korten. Daarmee heb je weer een extra backlink gemaakt.

Indien je actief bent op sociale media, doe je er goed aan je website af en toe te noemen. De invloed van sociale media op backlinking is niet heel groot, maar als start is het prima. Bovendien levert het je vaak extra bezoekers op. En ook het aantal bezoekers van je website dragen bij aan de waardering, zoals ze maar langer dan zeven seconden op je website blijven.

Automatische verwijzingen

Als je veel geduld hebt, wordt je website uiteindelijk ook automatisch verwezen door tal van websites. Vaak zijn die erg technisch, soms zijn dat verzamelsites die iets met jouw branche te maken hebben. Ook deze verzamelsites zoeken zoekmachines door, dus de kans dat jouw website snel wordt opgenomen in dit soort websites is niet heel groot.

Kan ik zien welke backlinks ik al heb?

Jazeker, heel makkelijk eigenlijk. Zoek in Google met de volgende opdracht: link: en je krijg een overzicht van alle verwijzingen naar je website. En dat kun je natuurlijk ook voor de websites van je (online) concurrenten doen, om te vergelijken. Zie het voorbeeld hieronder. Indien je website is geleverd door Webtail, kunnen wij je een exacte lijst aanleveren.

Backlinks aanmaken artikel Webtail

Nog meer weten?

Indien deze informatie meer vragen dan antwoorden oplevert, kan je contact opnemen met Webtail. Webtail bouwt websites- en shops die vindbaar en representatief zijn voor een lage prijs maar altijd in samenwerking met de opdrachtgever. Jij bent tenslotte die enthousiaste ondernemer die fantastische content kan maken voor je eigen website. Stel je vraag via onderstaand formulier. Je krijgt dan antwoord van de juiste specialist.



    Artikelen

    Lees onze artikelen:

    WooCommerce Webtail Wordpress

    Product Addons

    Bij de artikelen in een webshop zijn soms extra opties die je aan je klanten wilt aanbieden. Daarvoor gebruiken we de plugin WooCommerce Product Addons. Hoe werkt dat? Lees verder →

    Thema kiezen in Wordpress

    Thema kiezen?

    Wordpress gebruikt thema's die de layout (zeg maar 'ontwerp') van je website bepalen. Wij hebben zo onze voorkeuren. We laten even zien wat we waarmee gebouwd hebben. Lees verder →

    Genoeg gezien? Wat kunnen we voor je doen? Neem gerust contact met ons op.