Als je wilt dat jouw pagina op internet gelezen wordt, moet de pagina wel gevonden worden via de zoekmachines. Tenzij je adverteert of een fantastische offline campagne hebt. De meeste bloggers, schrijvers en ondernemers zijn echter afhankelijk van zoekmachines. Naast een aantal voorwaarden (zie pagina over Online Marketing) is het van belang de juiste zoektermen te gebruiken. In dit artikel gebruik ik de zoekterm ‘Kreugse Krollen’, een term die nergens gebruikt wordt op internet.

Kreugse Krollen als zoekterm

Natuurlijk slaat Kreugse Krollen helemaal nergens op. Ik gebruik deze zoekterm om een week na het schrijven van dit artikel het te kunnen terugvinden via de zoekmachines. Makkelijk, want niemand anders gebruikt de term Kreugse krollen. En ook makkelijk schrijven, want ik gebruik de module ‘WordPress SEO door Yoast’.

WordPress SEO door Yoast

De module is als blok beschikbaar in de editor van pagina’s, berichten (blogs) en portfolio’s. Je kunt een zoekterm opgegeven waarvan jij wilt dat je pagina hiermee gevonden wordt. SEO Yoast vertelt je dan meteen hoe goed je tekst geschreven is en wat je nog moet doen om je tekst beter vindbaar te maken.

Als je een website hebt van Webtail dan staat de module SEO Yoast altijd in je pagina’s, het is één van de modules die we standaard installeren. Indien je geen website van Webtail hebt, dan raden we je aan de module te (laten) installeren.

Hoe werkt het?

Ik zal het gebruik van SEO Yoast in een paar eenvoudige stappen uitleggen.

Stap 1: Vul je zoekterm in (Kreugse Krollen)

Scroll in je pagina (CMS) naar de sectie WordPress SEO Yoast en vul de zoekterm in waarvan jij wilt dat je pagina erop gevonden wordt. Yoast SEO noemt dat ‘focus keyphrase’. Wij gebruiken in dit geval Kreugse Krollen. Je pagina wordt beoordeeld zodra je de pagina hebt opgeslagen, eventueel als concept. Als je na het opslaan weer naar de sectie WordPress SEO Yoast gaat, zie je precies waar jouw zoekterm gebruikt wordt.
Kreugse krollen

Zorg dat je zoekterm in de titel van de pagina staat. Omdat de meeste ontwerpen de titel van de pagina ook automatisch als eerste titel bovenin de pagina publiceren, is de paginatitel uit de editor (CMS) ook meteen de eerste titel op de pagina. Dit lijkt vreemd als je dit gewend bent, maar er zijn ook ontwerpen waar de paginatitel niet automatisch getoond wordt.

De url wordt in het WordPress CMS aangeduid met ‘permalink’. Het staat direct onder de titel van je pagina in de editor (CMS). Eenmaal automatisch ingevuld, moet je het handmatig aanpassen als je later de titel van je pagina aanpast.

De meta-desciption is een stuk tekst dat o.a. wordt gebruikt bij weergave in zoekmachine resultaten. Standaard neemt WordPress hiervoor de eerste 156 letters van je pagina, maar via de sectie SEO Yoast kan je dit zelf schrijven. Handig als je wilt dat zoekers op internet ook daadwerkelijk op jouw snippet klikken. Een snippet is de weergave van jouw webpagina in de resultaten van een zoekmachine.

Stap 2: Pagina Analyse op zoekterm Kreugse Krollen

Nu je een start hebt gemaakt met het schrijven van je tekst en je focus zoekterm hebt ingevuld, kan je op elk gewenst moment kijken hoe goed je pagina is geschreven voor zoekmachines. Wanneer je in de sectie SEO Yoast op het tweede tabblad klikt, zie je meteen wat je nog te doen hebt.

Kreugse krollen

De anayse spreekt voor zichzelf. Rode bolletjes betekenen dat je nog wat te doen hebt. Oranje is een goed begin, maar nog niet compleet. En geel is een advies, voor een betere positie in zoekmachines. Groen tenslotte is goed. Hoe eenvoudig kan het zijn?

Het gebruik van focus zoekterm wordt niet gepubliceerd op je pagina, ook niet ‘onderwater’. Het is puur bedoeld als meetinstument voor jou als schrijver. Eenmaal klaar, kan je ook een andere zoekterm testen.

Stap 3: Bekijk al je artikelen

Nu je weet wat de gekleurde bolletjes betekenen, herken je ze misschien ook van het overzicht van je berichten of pagina’s. Bij elk bericht of pagina staat namelijk zo’n bolletje. De grijze bolletjes betekenen dat je geen focus zoekterm hebt ingevuld. De gekleurde bolletjes geven precies aan in hoeverre de pagina’s gevonden zullen worden.

Het bolletje staat ook rechtboven in elke pagina of bericht. Maar laat ik je geruststellen. Indien je veel pagina’s of artikelen hebt, hoef je natuurlijk niet alle webpagina’s te schrijven voor zoekmachines. Selecteer alleen de pagina’s of berichten waarvan jij vindt dat ze ook zo goed mogelijk gevonden moeten worden.

De vindbaarheid van jouw zoekterm is natuurlijk wel afhankelijk van de online concurrentie. Kreugse Krollen heeft geen concurrentie, maar een zoekterm zoals ‘coach’ natuurlijk wel. Onderzoek daarom altijd het gebruik van jouw beoogde zoekterm eerst. Dat kan door gewoonweg te zoeken via Google Search. En als je het heel precies wilt weten, gebruik dan gereedschappen die WordPress gratis ter beschikking heeft gesteld in jouw CMS;

Leer alles over Kreugse Krollen

Meer weten?

In principe heb je nu genoeg informatie om aan de slag te gaan. Indien je vragen hebt, stel die dan gerust in het onderstaande reactieformulier. Wil je zelf de exacte regels van de zoekmachines uitzoeken? Dan kan, kies dan uit de volgende, nuttige publicaties

Nabericht

Het duurde 24 uur voordat dit artikel werd gevonden door de zoekmachines en als zoekresultaat werd getoond. En beter nog, 12 andere pagina’s van Webtail werden ook getoond, omdat zij op één of andere manier verbonden zijn aan dit artikel. Zoek maar eens op ‘Kreugse Krollen’ en zie hoe eenvoudig het eigenlijk is.

Artikelen

Lees onze artikelen:

Mail lokaal opslaan©Webtail

Mail lokaal opslaan

Wanneer je iMAP gebruikt om je e-mails te lezen en te beantwoorden, blijven alle e-mails op de server staan. Dat kan handig zijn, maar je mailbox heeft een limiet. Leer hoe je e-mails lokaal opslaat. Lees verder →

Verzenden met SMTP

E-mail versturen via SMTP Gmail

Er is veel te doen over het aankomen van jouw e-mails bij iedereen. Ook de formulieren op jouw website versturen mails (namens jou). Die moeten wel altijd aankomen. Want je bent er immers niet zelf bij. Lees verder →

Genoeg gezien? Wat kunnen we voor je doen? Neem gerust contact met ons op.