Search Engine Optimization (SEO)

SEO staat voor zoekmachine optimalisatie (NL) en gaat over het -voor zoekmachines- vindbaar maken van je website.

Waarom SEO

Wanneer het succes van je website afhankelijk is van zoekmachines, moet je ervoor zorgen dat je website de beste waardering krijgt en dus een zo hoog mogelijke positie. De waardering van je website is afhankelijk van aantal inspecties, leesbaarheid en inhoud.

We geven je hier de belangrijkste aandachtspunten van SEO. Je bent immers nog geen klant van Webtail. Wanneer je dat wel bent, sturen we ons iBoekje “De tien geheimen van Google”.

We beginnen met de eerste drie punten die eigenlijk keiharde voorwaarden zijn om uberhaupt een kans op vindbaarheid te krijgen.

1. Je website moet leesbaar zijn voor de inspecties van zoekmachines (crawlers)

Geen zorg hier. Want Webtail zorgt altijd voor een 100% leesbare website.

2. Er moeten voldoende websites naar jouw website verwijzen

De crawlers (inspecties) komen altijd via inspecties van andere websites. Geen verwijzing naar jouw website, geen inspecties. Hoe meer inspecties, des te hoger de waardering. Bovendien telt de waarde van de verwijzende website ook mee aan jouw waardering.

3. Je website moet woorden bevatten waarop je doelgroep zoekt

Klinkt simpel maar dat is het voor veel ondernemers niet. Gelukkig kan Webtail een handje helpen door een lijst van zoekwoorden aan te leveren waarop de meest gebruikte zoekwoorden staan. Onmisbaar als je echt goed zichtbaar wilt zijn. Wil je weten waar je doelgroep werkelijk op zoekt en hoe groot de (online) concurrentie is? Lees dan verder op Webtail Traffic Zoektermen, want wij kunnen jou helpen.

4. Breng structuur aan in je pagina’s

Zowel zoekmachines als je bezoekers vinden het fijn als je teksten indeelt met hoofdtitel, subtitels en eventueel sub-subtitels.

5. Beschrijf je afbeeldingen en hyperlinks volledig

Zoekmachines kunnen geen afbeelding begrijpen dus moet je altijd de Alt-tekst van je afbeelding invullen. En ook bij je hyperlinks moet je bij schrijven waar de bestemming over gaat. Google ziet het verband tussen twee webpagina. Maar als dat verband er niet is, is het goed als jij dat aangeeft.

6. Pas je website regelmatig aan

De crawlers vergelijken de inhoud van je website met de inhoud van de vorige inspecties. Als er geen veranderingen zijn, ziet Google dat als een niet actuele website. Actuele websites krijgen -vanzelfsprekend- een hoge waardering dan statistische websites.

7. Schrijf goede snippets voor de pagina die in de zoekmachines komen.

Hoe werken snippets in zoekmachinesDe pagina’s van je website komen in de zoekresultaten. De weergave daarvan noemen we een snippet. De zoeker moet verleidt worden om op het snippet te klikken om je website te openen. De snippets worden automatisch gemaakt, maar je kunt ze ook zelf schrijven.

8. Verwijs naar andere websites

Je krijgt een hogere waardering als je naar andere websites verwijst. Zeker als die websites te maken hebben met de onderwerpen van jouw website.

9. Maak je website geschikt voor mobiel gebruik

Gelukkig hoef je je daar ook geen zorgen over te maken. Websites van Webtail zijn altijd op mobiele apparaten te gebruiken.

10. Bekijk de zwakke punten van je website en pas aan

Klinkt simpel, maar toch doen veel ondernemers dit niet.