loader
MENU

Waarom bloggen?

Uit onderzoek blijkt bloggen één van de meest effectieve manieren van Sociale Media Marketing. Gelet op de mogelijkheden is dat ook niet vreemd. Zo kunnen bedrijven een blog starten met het oog op conversie, een betere positie in zoekmachines, het opbouwen van relaties en voor het versterken van een reputatie. Waarschijnlijk bent u geïnteresseerd in bloggen, maar aan de andere kant zit u ook met vragen. In dit artikel beantwoorden we veel gestelde vragen over bloggen.

Vraag 1: Hoe komen we aan ideeën voor bloggen?

  • Maak vooraf een lijst van onderwerpen
  • Als u iets geleerd heeft: deel het in uw weblog
  • Gebruik uw mailbox voor inspiratie over onderwerpen
  • Vraag bij Sales support om meest gestelde vragen van klanten
  • Houd ogen en oren open: wat gebeurt er in uw omgeving of in het nieuws
  • Vraag het aan anderen (klanten, nieuwsbrief lezers, zakelijke relaties, familie, vrienden)

Vraag 2: Hoe schrijven we goede titels en kopteksten?

  • Schrijf eerst de titel van uw artikel
  • Denk u in dat de lezer alleen de titel ziet, zonder het bericht
  • Verras mensen, bijvoorbeeld door een uitspraak of nieuw idee
  • Gebruik de spellingscontrole en voorkom fouten in spelling en grammatica
  • Gebruik trefwoorden die uw doelgroep (zeer waarschijnlijk) gebruikt

Vraag 3: Moeten we mensen inhuren voor bloggen?

Een groot voordeel van inhuren: het kost waarschijnlijk minder tijd en energie. En u kunt een ervaren tekstschrijver inschakelen. Aan de andere kant: U bent de expert of ervaringsdeskundige. Geen ander weet waar het in uw business om gaat. Een ander nadeel van uitbesteden: u krijgt minder feeling met het publiek en neemt misschien niet de moeite om te reageren op reacties van lezers.

Vraag 4: Hoe moeten we omgaan met reacties van lezers?

Neem reacties altijd serieus. Probeer erachter te komen wie de reactie heeft geplaatst: Google bijvoorbeeld even op zijn of haar naam. Zorg ervoor dat u op korte termijn uw eigen reactie daarop plaatst. Verder is het slim om te kijken waar hij of zij zelf actief is. Is diegene bijvoorbeeld actief op Twitter? Volg hem of haar dan.

Maar let op: het is niet altijd verstandig om te reageren. Sommige mensen reageren op internet uiterst negatief. Of het nu gaat om uw artikel of om de overheid: ze willen alleen ongezouten kritiek leveren. Dit type mensen wordt ook wel aangeduid met de term ‘trollen’. Trollen kicken op aandacht. Als u zeker weet dat een trol op uw blog reageert: overweeg dan om deze reactie te negeren. Op die manier voorkomt u dat de trol wordt beloond voor zijn gedrag en er nog eens een schepje bovenop doet.

Vraag 5: Hoe meten we het resultaat van bloggen?

Er zijn verschillende manieren om het effect van bloggen te bepalen:

  • Het aantal inschrijvingen; bijvoorbeeld voor de nieuwsbrief en/of RSS
  • Het aantal bezoekers; bijvoorbeeld via Google Analytics kunt u zien welke artikelen veel gelezen zijn
  • Het aantal reacties op artikelen; dit geeft u inzicht welke artikelen en onderwerpen reacties uitlokken
  • De hoeveelheid tijd die bezoekers op uw website zijn; hoe langer, hoe meer er gelezen wordt
  • De verhouding nieuwe versus terugkerende bezoekers (ook zichtbaar in Google Analytics)
  • De conversie ratio van bijvoorbeeld offerte aanvragen, downloads of uw webshop
  • In welke mate artikelen met anderen wordt gedeeld

U meet de kwaliteit van bloggen het beste door de inhoudelijke reacties die u krijgt. De kwantiteit van het aantal inschrijving en reacties is een goede indicator van de betrokkenheid van uw lezers.

Vraag 6: Waarom reageren zo weinig mensen op onze blog?

Hiervoor kunnen verschillende oorzaken zijn. U moet in ieder geval een mogelijkheid bieden om te reageren én zelf actief vragen om reacties. Maar als u nog weinig ervaring heeft, nodigen uw artikelen misschien onvoldoende uit om te reageren. Verder is het goed om te beseffen dat slechts 10% van de internet gebruikers (in meer of minder mate) ook echt actief is en reageert op wat ze lezen of zien. Het merendeel van de mensen is dus een passieve gebruiker: ze consumeren vooral informatie. Zij worden echter wel beïnvloed door de reacties van die 10%. Weinig reacties betekenen dus niet per definitie dat bloggen weinig impact heeft.

Vraag 7: Welke trefwoorden zijn belangrijk?

Ondernemers en marketeers die écht inzicht hebben in de klant, zullen deze vraag makkelijk kunnen beantwoorden. In alle andere gevallen: verplaats uzelf zo goed mogelijk in uw doelgroep. Welke woorden zou u gebruiken in de zoektocht naar een antwoord?

Vraag 8: Hoe vaak moeten we bloggen?

Dit hangt af van uw ambitie, doorzettingsvermogen, creativiteit en ervaring (in schrijven). Uit onderzoek blijkt in ieder geval: hoe vaker u blogt, hoe beter het resultaat. Het is natuurlijk wel zo dat u uw doelgroep kan verzadigen waardoor volgers minder vaak zullen lezen. Onthou dat elke blog een toegevoegde waarde moet hebben voor de lezen. Bij sommige bedrijven is dat elke dag, maar de meeste bedrijven is dat slechts eenmaal per maand.

# # #

© Dataproces B.V. 2018 - h.o.d.n. Webtail | Wordpress, domeinen, hosting & marketing | Algemene voorwaarden Dataproces B.V. | Privacyverklaring