loader
MENU

Verhuizen van Domein, Website & Email naar Webtail

Wanneer je graag gebruik wilt gaan maken van domeinregistratie, hosting en e-mail van Webtail en je wilt alles verhuizen van je ‘oude’ provider(s), dan moet dat goed voorbereid worden. In dit artikel leggen we graag uit welke informatie we nodig hebben en waarom.

HOE IS DE HUIDIGE SITUATIE?

Voor het product Website/Email zijn altijd 3 servers nodig die meestal bij dezelfde provider staan, maar elke server kan ook bij een andere provider staan. E-mails kunnen op de mailserver staan, maar ook bewaard worden op een server. Op die manier kunnen er 10 verschillende configuraties bestaan. Het is belangrijk te weten hoe de huidige configuratie is voordat de verhuizing gestart kan worden om geen data te verliezen.

Mailserver, Webserver en Registrar

SERVER A: Domein

De ‘Registrar’ heeft je domein geregistreerd en hieraan een DNS-tabel gekoppeld. De DNS-tabel geeft aan waar website en de mailboxen staan. De DNS-tabel wordt verspreid over alle DNS-servers over de hele wereld. Daarom duurt het een tijdje voordat wijzigingen overal bekend zijn.

SERVER B: Website

Je website staat op een computer die is aangesloten op het internet: de webserver. Op deze webserver huur je een ruimte waarin je website draait. De aanbieder van deze dienst is de ‘Hostprovider’.

SERVER C: Mailboxen

Voor het ontvangen, bewaren en versturen van e-mails gebruikt elke provider een aparte server. Vaak staat de mailserver bij de Hostprovider of bij de Registrar. Maar het kan ook zijn dat je een aparte ‘Mailprovider’ hebt voor je e-mailboxen, zoals Microsoft Exchange of Office365.

POP of IMAP

Je kunt je e-mailprogramma alle e-mails laten ophalen. Dan staan alle e-mails op je computer, ook als je geen verbinding met internet hebt. We noemen dat POP of POP3. Bij verhuizing van de mailserver hoeven er geen e-mails verhuisd te worden en dat maakt de verhuizing eenvoudig.

Je kunt ook je e-mails op de mailserver laten staan. We noemen dat IMAP. Voordeel is dat je de e-mails met verschillende apparaten kunt zien en behandelen. Wanneer bij een verhuizing alle e-mails ook meeverhuisd moeten worden, moeten de e-mails ook meeverhuizen. Hiervoor zijn een aantal methoden:

  1. De provider van de huidige mailserver maakt een exportbestand van alle mailboxen die door de nieuwe provider ingelezen kunnen worden na verhuizing van de mailserver.
  2. Je wijzigt je IMAP-accounts in POP-accounts zodat alle e-mail op je computer worden opgeslagen. Indien je na de verhuizing weer met IMAP wilt werken, zul je de binnengehaalde e-mails moeten verplaatsen naar een tijdelijke map zodat je POP-accounts kunt verwijderen om nieuwe IMAP-accounts aan te maken. Daarna kun je de e-mails weer verplaatsen naar je nieuwe IMAP-accounts.
  3. Zoek op je computer naar .PST-bestanden (elk e-mailadres heeft een eigen .PST-bestand) en stuur die naar Webtail. Wij kunnen de .PST-bestanden importeren in de e-mailboxen op de nieuwe mailserver.
  4. Je stuurt alle accountgegevens van je e-mailadressen aan Webtail. Dan verplaatsen wij de e-mails. Maar let op: bij grote aantallen kunnen hiervoor kosten in rekening gebracht worden.

Helaas weten veel ondernemers niet of zij e-mail als POP of IMAP gebruiken. Vaak is dat omdat iemand anders de apparaten heeft ingesteld. Maar het is voor de verhuizing wel belangrijk te weten waar de e-mails zijn.

HOE WEET IK WAAR MIJN E-MAILS STAAN?

Er zijn een aantal manieren om te zien waar je e-mails staan:

  1. Kijk in de instellingen van je e-mailaccounts of daar iMap of Pop3 staat. Bij Pop3 staan de mails op jouw computer, bij iMap staan de e-mails op de server.
  2. Heb je meerdere apparaten die de zelfde e-mails weergeven? Dan staan de e-mails op de server.
  3. Heb je toegang tot je e-mails via een browser (zgn. webmail) en zie je daar e-mails staan, dan staan je e-mails op de server.
  4. Indien je met de bovenstaande methoden het antwoord niet kan bepalen, stuur dan de accountgegevens van één van je e-mailadressen naar Webtail, liefst zo vroeg mogelijk. Dan bepalen wij waar je e-mails staan.

INLOGGEGEVENS

Bij verhuizingen hebben we in de meeste gevallen inloggegevens van jou nodig. Bij projecten is het belangrijk van te voren te weten of alle benodigde inloggegevens bekend zijn en of de wachtwoorden nog geldig zijn. Anders kan de verhuizing niet doorgaan. Bekijk hieronder welke gegevens je moet kunnen aanleveren.

Verhuizing van andere Providers naar Webtail Verhuistoken Login Domein

  • Controlpanel
  • DirectAdmin
  • of Plesk

FTP-account

  1. hostnaam
  2. gebruiker
  3. wachtwoord

E-mailaccounts

  1. host
  2. gebruikersnamen
  3. wachtwoorden

Domein (A) n.v.t.* n.v.t.* n.v.t.* n.v.t.*
Webserver (B) Nee Ja Nee Nee
Mailserver (C) n.v.t.* n.v.t.* n.v.t.* n.v.t.*
Domein (A) en Webserver (B) Ja Ja Nee Nee
Domein (A) en Mailserver (C )
POP-accounts
Ja Ja** Nee Nee
Domein (A) en Mailserver (C )
IMAP-accounts
Ja Ja** Nee Ja
Webserver (B) en Mailserver (C)
POP-accounts
Nee Ja Nee Nee
Webserver (B) en Mailserver (C)
IMAP-accounts
Nee Ja Nee Ja
Domein (A), Webserver (B) en Mailserver (C)
POP-accounts
Ja Nee Nee Nee
Domein (A), Webserver (B) en Mailserver (C)
IMAP-accounts
Ja Nee Nee Ja
* Dit product wordt niet geleverd door Webtail
** Als DNS-tabel aangeleverd kan worden, is login niet nodig
Verhuizingen van diensten Webtail naar andere provider
De enige verhuizing die door Webtail uitgevoerd wordt, is de verhuizing van een website op een Bouw- en Testomgeving naar een externe provider.
Verhuistoken Login Domein FTP-account E-mailaccounts
Webserver (B) Nee Nee Ja Nee

© Dataproces B.V. 2019 - h.o.d.n. Webtail | Wordpress, domeinen, hosting & marketing | Algemene voorwaarden Dataproces B.V. | Privacyverklaring