SEO HandsOn cursus: voor iedereen

Is het moeilijk om meer bezoekers uit jouw doelgroep naar je website te krijgen? Wij techneuten zeggen natuurlijk van niet, maar eerlijk gezegd moet je er wel behoorlijk wat voor doen. Dus als je meer klanten wilt, én je hebt een beetje tijd over kun je mee doen met onze SEO HandsOn Cursus. Het kost een beetje, maar de investering is de moeite waard want als je de methodes je eigen maakt, kun je er jaren plezier van hebben. En stiekum is het best leuk.

Wat gaan we doen?

We gaan het potentiëel (relevantie) van je website onderzoeken, onderzoeken hoe je website ervoor staat qua vindbaarheid en samen een nieuwe, goed te vinden pagina bouwen. Daarna gaan we nog meer verbeteringen toevoegen en gereedschappen inschakelen die je inzicht geven over de status van jouw vindbaarheid. Op naar succes!

Wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel het verbeteren van een website met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger jouw website scoort op relevante zoekwoorden, hoe groter de kans dat mensen jouw website bezoeken.

De SEO HandsOn cursus is HandsOn omdat wij onderzoeken en adviseren, maar uiteindelijk doe je alles zelf. Maar als je iets echt niet kan, dan doen wij die stap voor je. De cursus is een mix van persoonlijk contact, onderzoeken, advies, instructievideo’s, huiswerk en online meetings. Hier zijn de stappen:

1. Zoekwoordenonderzoek

Type Rapport, advies & telefonisch overleg

Je nieuwe klanten zoeken jouw website met zoektermen. Dus is het vrij logisch dat je de juiste zoektermen gebruikt. Maar dan moet je wel weten welke zoektermen je potentiële klanten gebruiken om te zoeken. Daarom beginnen we met een onderzoek naar de zoektermen die jouw doelgroep(en) gebruiken. Je krijgt een lijst van zoektermen gebaseerd op de vijf zoektermen die je aan ons door gegevens hebt. In de lijst zoeken wij de meest kansrijke zoektermen voor jouw website en daarover brengen we advies uit. Dat lichten we ook nog even persoonlijk toe.

2. Onderzoek voorpagina & één vervolgpagina

Type Rapport & advies

We onderzoeken in het Webtail Lab jouw voorpagina en één vervolgpagina op het goed vindbaar zijn. Daarbij gebruiken we jouw zoektermen én de zoektermen die wij hebben geadviseerd (relevantie). De snelheid (laadtijd) van de pagina’s is hierin ook belangrijk evenals het bestaan van de genoemde links (broken links). Ook de kwaliteit van de mobiele weergave bepaalt de leesbaarheid van je webpagina’s.
Samengevat brengen we rapport en advies uit over de volgende onderwerpen:

  • Relevantie
  • Leesbaarheid zoekmachines
  • Laadtijden
  • Broken links
  • Mobiele weergave

3. Top 10 SEO-elementen

Video & Shortlist

Als derde stap moeten we een klein beetje theorie behandelen: de 10 basisbegrippen van SEO. We leggen dat uit in een video die je van ons ontvangt. Eenmaal geleerd wordt het héél logisch om voortaan altijd zo te schrijven. En bij vragen kun je ons altijd bereiken.

  1. Webadres (url)
  2. Titel
  3. Samenvatting
  4. Subtitels
  5. Zoektermen
  6. Minimale lengte tekst
  7. Afbeeldingen & beschrijvingen
  8. Uitgaande links
  9. Mobiele weergave
  10. Laadtijd

4. Gebruik Yoast SEO (hulpmiddel)

Type: Video

Nóg een beetje huiswerk (sorrie). We hebben een stukje gereedschap die jou bij elke pagina en elk bericht gaat helpen met het toepassen van de 10 basisregels.

  1. Zoektermen
  2. SEO-elementen
  3. SEO-titel & snippet

5. Maken landingspagina

Type: Content

Nu moet je echt aan de slag. Je gaat een pagina maken waarmee je klanten voor jouw bedrijf kunt werven. Daarbij maak je gebruik van onze adviezen, van het gereedschap Yoast SEO én de basisprincipes van SEO. En je maakt een conversiepunt, waarmee je je toekomstige klanten de weg naar jouw service of producten wijst. We zetten de nieuwe pagina nog niet in het menu, dus we gebruiken het alleen om bezoekers te ‘vangen’, de zogenaamde landingspagina.

6. Onderzoek verbeteringen voorpagina, één vervolgpagina & landingspagina

Type Rapport & advies

Met alles wat je geleerd hebt, gaan we je voorpagina, je opgegeven vervolgpagina én je landingspagina nogmaals beoordelen en je van advies dienen.

7. Extra technieken

Type: Video’s

Naast de basisregels zijn er nog een paar zaken om rekening mee te houden. Het kan zijn dat deze zaken niet van toepassing zijn op jouw website, maar beter voorkomen dan genezen, nietwaar? We gaan je leren hoe je de laadtijd van je webpagin’s kan meten en aanpassingen kunt maken. Ook ontvang je video’s over het meten van broken links en hoe je AI (artificial Intelligence) eenvoudig kunt gebruiken om teksten te maken.

  • Verkleinen afbeeldingen
  • Broken links
  • Gebruik AI voor teksten

8. Vragen & demo’s

Type: Online meeting

Dan wordt het tijd dat we in een online sessie (Zoom) vragen gaan beantwoorden. Dat doen we met z’n allen omdat elke vraag interessant zal zijn. Webtail kan dan online de vragen beantwoorden en voorbeelden laten zien.

9. Onderzoek backlinking

Type Rapport & advies

Dat je website gevonden wordt door zoekmachines is belangrijk wanneer je afhankelijk bent van zoekresultaten. Maar je hebt ook online concurrentie helaas. En dus is de positie van je vermelding wel heel belangrijk. Eén van de belangrijkste factoren voor een hoge positie is de populariteit van je website. Die populariteit wordt bepaald aan de hand van het aantal verwijzingen van andere websites naar jouw website.

We zullen het aantal backlinks en het gewicht daarvan meten en rapporteren. Later kunnen we dat ook waarnemen in Google Search.

10. Gebruik Analytics

Type: Video

We zijn al een héél eind gevorderd met de vindbaarheid van je website. Maar we zijn nog wel blind als het gaat om de resultaten te zien. Daarvoor gebruiken we Analytics. Het ziet er ingewikkeld uit, maar dat is het niet. In onze instructievideo richten we ons op een paar belangrijke cijfers en vertellen we hoe die cijfers gebruikt kunnen worden om de website te verbeteren.

11. Gebruik Google Search

Type: Video

Voor de echte liefhebbers kijken we ook naar Google Search. Elke website die meedoet aan deze cursus heeft een account op Google Search en we hebben jou ook toegang gegeven. Met Google Search kunnen we zien hoe jouw pagina’s beoordeeld worden door de zoekmachine van Google. Heel leerzaam. Tevens kunnen we Google Search vertellen hoe jouw website werkt. Dan weet hij je website eerder en beter te waarderen.

12. Vragen & demo’s

Type: Online meeting

Tot slot doen we nog een online sessie (Zoom). Daarin kunnen we vragen beantwoorden over backlinks, Analytics en Google Search. Voor klanten met een website beheerd door Webtail begint daarna een duurzame relatie omdat we sowieso de website samen beheren, maar ook de gereedschappen en account bij Google met elkaar delen.

Kosten en periode

De kosten zijn €199,- mits je een website hebt die beheerd wordt door Webtail. Heb je een WordPress website elders kost de HandsOn cursus €250,-. Een tweede, derde en vierde website betrekken in de cursus is kost resp. €99, €89 en €79.

De periode van de SEO HandsOn cursus beslaat twee maanden: oktober en november met facturering halverwege.

Artikelen

Lees onze artikelen:

Verzenden met SMTP

E-mail versturen via SMTP Gmail

Er is veel te doen over het aankomen van jouw e-mails bij iedereen. Ook de formulieren op jouw website versturen mails (namens jou). Die moeten wel altijd aankomen. Want je bent er immers niet zelf bij. Lees verder →

Mail lokaal opslaan©Webtail

Mail lokaal opslaan

Wanneer je iMAP gebruikt om je e-mails te lezen en te beantwoorden, blijven alle e-mails op de server staan. Dat kan handig zijn, maar je mailbox heeft een limiet. Leer hoe je e-mails lokaal opslaat. Lees verder →

Genoeg gezien? Wat kunnen we voor je doen? Neem gerust contact met ons op.