Kortingen toepassen op je webwinkel

Als ondernemer is het vaststellen van een goede prijs voor je producten soms nogal wat gereken. Maar als je je prijzen online wilt aanbieden, moet je wel dubbel zeker zijn van je berekeningen. Te laag betekent meestal veel werk voor (te) weinig opbrengsten, te hoog betekent dat niemand koopt want op internet heb je nogal wat concurrentie. Je kunt de oplossing zoeken in het geven van kortingen op bijvoorbeeld veel bestellingen van één product, of juist op een gevarieerde bestelling, op het totaal aantal of bedrag of aan bepaalde klanten.

 

Ervaren ondernemers en korting
Ook meer ervaren ondernemers gaan echter regelmatig de mist in door het geven van een te hoge korting. Het wereldje is, in welke markt je ook actief bent, nou eenmaal klein en woorden gaan snel. Geef je een keer een korting aan een klant dan zal dat bekend worden bij andere klanten die natuurlijk dan net even scherper willen zijn. Mensen nemen ook je eerste prijs niet meer serieus als ze een vervolgaankoop zullen doen.

Dus geen korting meer geven?
Gratis korting geven is eigenlijk per definitie verkeerd. Maar dat wil niet zeggen dat je nooit meer flexibel moet zijn met je prijzen. Natuurlijk mag je grote klanten met enorme afname belonen door iets scherper te zijn. Leg dat dan wel goed uit. Zet op de factuur niet gewoonweg “korting” maar zet er bij volumekorting boven een bepaald bedrag of aantal een x percentage of bedrag. Het is de klant duidelijk dat hij de korting krijgt omdat hij op een bepaald nivo klant is geworden. In dat geval zal hij proberen vaker grotere volumes af te nemen en dat kan leiden tot direct meer omzet. Je geeft dan geen korting maar betaald een gedeelte administratiekosten terug. Dit is gemakkelijk uit te leggen aan kleine afnemers.

Enkele tips om toch klanten te kunnen waarderen met korting:

  1. Volumekorting (aantal of omzet)
  2. Korting bij vooruitbetaling (of kortere betaaltermijnen)
  3. Korting bij jaarbetaling (i.p.v. maand of kwartaal)
  4. Pakketkorting (bij aanschaf van verschillende soorten diensten en producten)
  5. Vaste klantenkorting (nadat bijv. minimale jaarlijkse omzet behaald is)
  6. Lange contractduur korting (bij 3-jarig contract 15% korting)

Mocht je echt niet weten waarom je een bepaalde klant korting geeft, maar wil je deze toch graag binnen halen omdat je momenteel erg krap zit en echt de opdracht even nodig hebt kun je altijd nog andere zaken bieden in ruil voor de korting. Vraag bijvoorbeeld of ze als referentie willen dienen of dat je ze mag gebruiken voor je portfolio. Natuurlijk mag dat volgens de wet altijd, een klant is een klant en dat mag je communiceren. Echter de klant krijgt alsnog niet het idee dat hij “zomaar gratis” korting heeft afgesnoept maar meer het idee dat zijn tijd wordt vergoed mocht bij benaderd worden door een potentiële nieuwe klant omdat hij nu in je portfolio staat.

Korting? Ja dat kan, wat is je voorstel?
In andere woorden; geef klanten het idee dat de korting niet voor niets is. Dat er voor de korting iets tegenover staat. Wat dat is, is eigenlijk niet belangrijk. De klant zal de volgende keer met een tegenprestatie komen mocht hij om korting vragen en je kunt dan altijd onderhandelen. Volumekorting of pakketkorting betalen zichzelf uiteindelijk door relatief lage administratie lasten ook werkelijk terug.

Consistent blijven met korting
Wees altijd consistent met je prijzen. Natuurlijk heb je drukke weken waarin alles gemakkelijker is, en ook de mindere momenten waarop die opdracht heel belangrijk kan zijn. Je zult jezelf echter alleen maar in de vingers snijden als je inconsistent bent met je prijzen. Goed misschien loop je een keer een klant mis doordat je niet de tijd nam om verder te onderhandelen maar je hebt er dan ook niet veel te veel tijd in gestoken. Had je dit wel gedaan en de opdracht tegen een lage marge gekregen dan verlies je die marge later alsnog doordat je later weer moet onderhandelen. Het wordt later een hels karwei om snel nieuwe offertes goedgekeurd te krijgen omdat mensen weten dat je onderhandeld over prijzen. Hier kan na verloop zo veel tijd in gaan zitten dat het alleen al door je eigen uurloon verliesgevend wordt. Beter is het om consistent voor jezelf duidelijk op papier te zetten wanneer je korting geeft. Deze korting hoef je niet direct bekend te maken maar hier moet je wel consistent in zijn. Vraagt een klant dan achteraf om korting dan kun je hem deze opties bieden.

U wilt korting? Dat kan!

  1. Als u er 500 bij koopt krijgt u volumekorting.
  2. Als u vooruit betaald en wij dus geen administratierisico meer lopen krijgt u korting.
  3. Bij jaarbetaling krijgt u korting.
  4. Koopt u er ook dit of dat bij, dan kunnen wij u pakketkorting aanbieden op een factuur.
  5. Volgend jaar vervallen de opstartkosten en bent u goedkoper uit.
  6. Bij een 3jarig contract zou de prijs hier op uitkomen.

Wat het ook is en hoe je het ook aanpakt is een kwestie van ondernemen en voor elke ondernemer verschillend. Feit blijft dat consistent zijn met prijzen en korting niet weggeven maar verkopen zich uiteindelijk terug zal verdienen door kortere onderhandeltijden na verloop van tijd. Succes!

Artikelen

Lees onze artikelen:

Mail lokaal opslaan©Webtail

Mail lokaal opslaan

Wanneer je iMAP gebruikt om je e-mails te lezen en te beantwoorden, blijven alle e-mails op de server staan. Dat kan handig zijn, maar je mailbox heeft een limiet. Leer hoe je e-mails lokaal opslaat. Lees verder →

Geschiedenis van het Internet

Geschiedenis Internet

Joost van der Laan van Webtail heeft de start van internet meegemaakt. Een interessante geschiedenis omdat je daarmee begrijpt waarom het internet nu werkt. Lees verder →

Genoeg gezien? Wat kunnen we voor je doen? Neem gerust contact met ons op.